pondělí 10. dubna 2017

Být či nebýt bohémem...

...to je ta otázka.
Dá se tvořit ve stejném režimu, v jakém žijeme? Nebo nás démon umění svádí k nevázaným výstřelkům, alkoholismu, utrácení a experimentům – faktorům tolik typickým pro nejkreativnější období v dějinách umění: avantgardu?

Vážně nejsem bohém.
Chodím brzy spát a poměrně brzo ráno vstávám. Nesnáším většinu večírků, diskoték, zábav a plesů a když už na nějaké takové akci jsem, nezdržím se obvykle déle než do půlnoci. Nekouřím, alkohol piju méně než všichni okolo mě. Nemám tisíce přátel a netrávím s nimi všechen volný čas. Nepracuju během noci (obvykle). A tak dál.
A přesto – když si sednu k psaní, něco se změní. Najednou mám chuť si okořenit život trochou bohémství.
V kavárně, kde obvykle popíjím kafe a svařené mošty, si objednávám koňak a k večernímu psaní si místo mátového čaje otvírám vínko. Když píšu ráno, zůstávám v posteli do jedenácti (což je v mém světě za normálních okolností nemyslitelné). Doma, kde běžně chodím v teplákách a starém triku, se najednou převlékám do volných dlouhých šatů nebo pohodlných kalhot a velké košile (protože žena zabývající se uměleckou činností musí v mých archetypálních podvědomých představách mít lehké tričko a rozepnutou rozevlátou košili).
Nutí mě to přemýšlet nad tím, jestli bohémství není něco, co si prostě tvůrčí činnost vynucuje. Že prostě není v genetickém kódu člověka, ale vytváří se postupně jako průvodní jev nějaké aktivity. Nebudeme si nic nalhávat – malířství, sochařství, literatura, hudba a další umění si prostě žádají speciální přístup. A já se domnívám, že jednou z variant, jak toho docílit je absolutní askeze, kdy člověk obětuje vše svému talentu a své práci. Druhou pak může být útěk od reálného světa, díky kterému si člověk vytvoří chvíli, ve které neexistují problémy, a on se může věnovat jenom svým tvůrčím činnostem – prostě zapomíná na svět, pije absint (fuj) a poslouchá italskou operu (třeba) a jen tak mimovolně tvoří, inspirován kombinací toho všeho a okouzlen lží o nedůležitosti okolního světa, kterou si sám vytvořil.
Připadá mi logické, že bohémství je tolik spojeno s avantgardou a obecně uměním dvacátých a třicátých let, které byly jedněmi z nejvýraznějších co do objevování nových uměleckých směrů, žánrů a technik, byly nabité kreativitou a odvahou experimentovat.
Na druhou stranu lze jednoduše ty dva jevy i oddělit – boom v tvůrčí činnosti přisoudit novým objevům, fascinací podvědomím a psychikou a prosté touze objevovat, která je charakteristická pro celé dvacáté století. Bohémství pak vysvětlit jako reakci mládeže na zrychlující se dobu, úlevu po válce a frustraci z ekonomicky divoké situace. Bohémství by pak skutečně bylo určitým názorem na život, který je do jisté míry někomu daný, a pro někoho je nepředstavitelný, a já bych stála někde napůl cesty (jako se mi to ostatně stává často) a ty chvilky klidu a pohody, které jsou něčím zvláštní, by pro mě byly pouhým rituálem, který mi pomáhá psát.
I to se mi zdá docela dobré. 
Proč tenhle článek píšu?
Jen tak. Napadl mě nedávno, když se objevily první teplé sluneční paprsky. Posadila jsem se na zahradu, do jejich záře, měla na sobě tlustý rozepínací svetr (protože to bohémky nosí, když na jaře nebo na podzim pracují venku), do uší mi ze sluchátek zněly zvuky moře a na zemi vedle mě stál skleněný pohár s vínem. A psala jsem celé odpoledne.

Žádné komentáře:

Okomentovat