Od
podzimu jsem aktivně pracovala na jednom dlouhodobějším psacím
projektu. V podstatě nebyl den, kdy bych se nevěnovala psaní téhle
věci – promýšlela jsem, propojovala a mílovými kroky se
posouvala od jedné napsané části k druhé a práce šla krásně
od ruky.
Nápady
chodily samy, problémy jsem vyřešila během pár hodin a s
výjimkou několika krizových dnů mě to celou dobu bavilo a
vyhýbala jsem se krizím.
Na
konci ledna jsem hrdinně dopsala hrubou verzi a spokojená sama se
sebou si udělila dovolenou.
Příběh
jsem rozdělila na pět samostatných částí, které na sebe
plynule navazují, ale zároveň jsou schopné fungovat i jako krátké
celky – možná proto se mi tak dobře psalo: vždycky jsem měla
pocit, že jsem něco ukončila a vrhám se do nového příběhu.
Jenže
právě to byl kámen úrazu.
Ke
konci února jsem se vrhla na hrubou verzi s tím, že opravím
překlepy, občas to někde pokrátím a tu a tam přidám nějakou
narážku na děj v předchozí nebo nadcházející části. Problém
se objevil ve chvíli, kdy jsem pochopila, že poprvé čtu celý
příběh jako celek. Jednotlivé fragmenty fungovaly poměrně
dobře, ale celková kontinuita zmizela kde v nenávratnu.
Asi
tři dny jsem si to odmítala připustit.
Pak
jsem vzteky poškrtala centropenem několik stran a pár jich
roztrhala.
Po
tomto zcela racionálním a absolutně bezemočním jednání jsem
začala přemýšlet co s tím.
Doteď
se mi vůbec nelíbí, na co jsem přišla.
Dvě
části budu muset obětovat na úkor celku. Jednu přepíšu, druhou
asi radši napíšu celou od znova, protože tolik šipek, hvězdiček
a odkazů někam jinam do textu bych nemusela psychicky unést.
Zbylé
tři části by snad mohly zůstat, ale vzhledem k tomu, že v
prostředních dvou nezůstane kámen na kameni, budu je muset
zrevidovat s ohledem na všechny ty změny. A navíc i ony si
zaslouží určité úpravy.
Nehledě
na to, že když jsem začala s přepisováním, uvědomila jsem si,
že určitá skupina postav je tak brutálně plochá, že by se dala
skenovat – opět vinou kratších útvarů, v nichž sice dostaly v
každém trochu prostoru, ale v celkovém pohledu se charaktery a
motivace ztrácejí. Nejde o nic úplně zásadního, protože hlavní
postavy jsou docela slušné a jiné vedlejší taktéž, ale když
už jsem se v tom začala rýpat, rozhodla jsem se napravit i to. A
tím se co? Opět mění některé skutečnosti i ve fungujících
částech.
Takže
po nocích nespím a škrtám a hvězdičkuju, ve dne chodím po
městě a máchám rukama, jak si nastiňuju propojení částí a
příběhů, na procházce v lese už nepokrytě mluvím nahlas sama
na sebe.
Otázka,
kdy se z toho zblázním, je nasnadě.
A
z toho plyne jednoduché, ale pro život pisálka důležité
ponaučení: Když jde všechno dobře, je to zlé znamení.
Žádné komentáře:
Okomentovat