V
roce 2017 se mi podařilo přečíst více knih, než rok předtím,
což mi udělalo radost. Navíc jsem se dostala k několika knihám,
na něž jsem se už dlouho chystala, ale kvůli nedostatku času
jsem je zatím nečetla, například k Lolitě nebo Anně Karenině.
Také mě potěšilo, že se mi podařilo překonat odpor k
historickým životopisům, studiím a monografiím, který jsem si
vytvořila ve škole, a zase jsem si alespoň pár takových knih
přečetla.
Rok
2018 začínám objemnou Přemyslovou krví od Jitky Svobodové a
jsem zvědavá, s jakými dalšími knihami se v něm potkám.
Pasternak,
Boris: Doktor Živago
Tahle
kniha mi dala hodně zabrat. Je plná skvělých pasáží, úžasných
myšlenek, postavy jsou dovedené k dokonalosti… ale je to prostě
k neučtení.
Vlastně
by možná bylo lepší tuhle knihu spíš prolistovat a náhodně se
začíst a přemýšlet o konkrétní části, protože při běžném
čtení se některé excelentní myšlenky ztrácejí v hutném
textu, a to je škoda.
Pernoudová,
Regine: Žena v
době katedrál
Příjemná
četba, která popularizuje historii z řekněme ženského hlediska.
Nevím,
do jaké míry je to kniha odborná, musím říct, že některé
závěry mi nepřišly tak úplně věrohodné, ale pro běžné
laické čtení je to fajn.
Tématicky
jsem ji vezla na hory :-)
V
době, kdy jsem ji četla, mi úplně nesedla, ale takhle zpětně mi
vlastně přijde docela dobrá… i to se stává.
Da
Vinci, Leonardo: Deníky
Jednalo
se o jakýsi výběr názorů a myšlenek a nápadů slavného
umělce. Něco málo jsem si z toho vypsala, ale nijak zvlášť mě
tahle kniha nezaujala.
Ondaatje,
Michael: Stůl v koutě
Zato
Stůl
v koutě
mne nadchl. Příběh chlapců plavících se několik týdnů na
veliké lodi spolu se spoustou dospělých, o kterých se děti něco
málo dozvídají, něco vypátrají během plavby a spoustu si toho
domyslí. Dokonale okořeněné špetkou nostalgie, dětského
vzrušení z dobrodružství a přetažené tím lehounkým závojem,
který zkrášluje všechno, co bylo.
Zahradníček,
Jan: Mezi nás prostřena noc… (Dopisy ženě Marii)
Dramatický
osud velkého českého básníka
stíhaného
komunistickou mocí… Díky dochovaným dopisům můžeme nahlédnout
do duše umělce,
kterého odtrhli od milované rodiny i od tvorby a zavřeli ho na
mnoho let (v podstatě až do jeho smrti). Čteme banální věci,
jako když Zahradníček žádá manželku o to, co mu má do vězení
poslat, nebo když se ptá na pokroky jejich dětí, čteme o
beznaději a o víře, prožíváme s nimi smutek z odloučení a
hrůzu z toho, když Janovi a Marii zemřou dvě malé dcerky. Básník
sice dostal novou naději díky další
holčičce,
kterou
zplodili během pár dnů, které mohl strávit doma, než ho zase
zavřeli, ale odloučení bylo příliš dlouhé a smutek ze všeho
příliš veliký. Přes všechny útrapy však Zahradníčkovi
zůstala víra, a to je poselství, které by nám měla tahle kniha
předat.
Márquez,
Gabriel García: Dvanáct povídek o
poutnících
Ládrová,
Jitka (ed.): Zpívající věže
Dumas,
Alexander: Černý tulipán
Po
dlouhé době jsem se rozhodla přečíst něco od A. Dumase. Moc si
z toho nepamatuju kromě toho, že mi to přišlo hloupé.
A
to jsem ještě nevěděla, co mě čeká na podzim.
Flori,
Jean: Eleonora Akvitánská – Vzpurná vévodkyně
Eleonora
je jedna z mých oblíbených historických postav (a to jsem jinak
zaměřená téměř výhradně na muže). Kolem akvitánské
vévodkyně a francouzské a anglické královny koluje řada mýtů
a myslím, že tahle kniha některé z nich docela slušně vyvrací,
což je dobře, a zároveň vytváří poměrně komplexní Eleonořin
portrét.
Kdo
se chce podívat blíž na jednu ze zvláštních postav středověkých
dějin, směle do toho.
Wanatowiczová,
Krystyna: Miloš Havel – český filmový
magnát
O
téhle knize se v té době hodně mluvilo v souvislosti se seriálem
Bohéma, takže jsem po ní sáhla.
Nejsem
s to soudit odbornost, ale řekla bych, že autorka odvedla skvělou
práci – výzkum a sběr materiálu musel být hodně náročný a
působí precizně. Tahle kniha rozhodně stojí za pozornost.
Nabokov,
Vladimir: Lolita
Na
Lolitu
jsem
si brousila zuby už hodně dlouho.
Většina
lidí říká, že začátek je skvělý a od prostředka dál to
nudí… já jsem to cítila přesně naopak. Všeobecně známý
začátek mě nebavil, pozdější části, typická postmoderna, mě
docela chytla a užívala jsem si ji.
Mérimée,
Prosper: Mateo Falcone
Kratičká
novelka, spíš povídka, tak na půl hodiny čtení, z prostředí
té staré, v podstatě vesnické a horské (v tomto případě tuším
korsické) mafie, kdy se ještě vyznávala nelítostná pravidla a
tvrdá čest.
Matoušková,
Tereza: Válka zrcadel
Musím
říct, že tohle bylo asi to nejlepší, co jsem od Temnářky
četla. Tereza umí čarovat s temnými světy, ale především umí
napsat postavy, které do těch temných světů patří – bojují,
i když je věc beznadějná, potácí se příběhem schytávajíce
další a další rány, a přesto se dál rvou, a i přes všechny
nástrahy osudu a zlo, kterým si projdou, zůstávají někde v
jádru alespoň trochu lidské.
Dobiáš,
Jan: Neočekávané dýchánky
Série
povídek s často skutečně neočekávanými náměty nás zavede do
světů, kde je všechno tak trochu jinak.
Některé
kousky jsou neobyčejné dobré, jiné trochu slabší, ale to už
tak bývá – až budete chtít jen tak relaxovat a trochu se u toho
bavit, sáhněte po téhle knížce, myslím, že to bude dobrá
volba.
Elis,
Helen: Americká hospodyňka
Opět
povídky, tentokrát však značně ženské. Párkrát mě pobavily,
občas donutily se zamyslet a tu a tam mě i překvapila pointa. Co
jiného chtít od moderní povídkové sbírky?
Snyder,
Timothy: Tyranie: 20 lekcí z 20. století
Machiavelli,
Nicóllo: Vladař
Přiznávám,
že Vladaře
jsem měla doma už několikrát a až do tohoto pokusu se mi
nepodařil dočíst.
Nicméně
mě překvapilo, jak málo je ta kniha vlastně temná, řekla bych,
že v obecném povědomí se její poselství dost pokřivilo.
Ve
své době mohla být kontroverzní, protože Machiavelliho vladař
neodpovídá ideálu křesťanského panovníka, nicméně dnes, kdy
politikou vládne tvrdý pragmatismus, bych knihu klidně označila
za umírněnou.
Rushdie,
Salman: Satanské verše
Ta
kniha je slavná především proto, že vyvolala to, co vyvolala.
Dost
jsem se na ni těšila, ale pravda je taková, že nakonec jsem byla
maličko zklamaná, protože Děti
půlnoci i
Čarodějka
z Florencie mi
zkrátka přišly lepší. Čímž nechci vůbec říct, že kniha
není skvělá – Rushdie
pro mě zůstává mistrem magického realismu, neobyčejně živých
přirovnání a popisů a podivuhodných dějových zvratů, ale obě
jmenované knížky pro mě měly zvláštní kouzlo, které jsem v
Satanských
verších
nenašla.
Golding,
William: Pán much
No…
zcela objektivně je ta kniha úžasná
a má všechno potřebné k tomu, aby se dobře četla. Ale já jsem
se jí přesto prokousávala jen těžko. Při tom mi sedí i téma,
protože je nesporně zajímavé sledovat pozvolný vznik „totality“
a luštit Goldingovy odkazy a symboly. Nevím, něco mi tam zkrátka
drhlo a kazilo mi to požitek z četby.
Ondaatje,
Michael: Anglický pacient
Ondaatje
podruhé a tentokrát jsem se cítila ošizená. Film
podle
této předlohy mám
ráda a do knihy Stůl
v koutě
jsem se zamilovala, takže
jsem očekávala, že tohle bude pecka… je mi líto, ale nebyla.
V
Anglickém
pacientovi
Ondaatje dost experimentuje s narativní formou a podle mě to
příběhu dost ublížilo – ztratilo se napětí, emoce
negradovaly, ale stagnovaly, spousta informací se těžko
zpracovávala.
Já
jsem velký milovník experimentů s formou, ale tohle mi nesedlo ani
trochu.
Tolkien,
J. R. R.: Pán prstenů: Společenstvo prstenu
Já
vím, teď mě všichni proklejí, když se přiznám, že až do
těchto dnů jsem Pána prstenů nečetla. Ale začala jsem, a to se
cení, ne?
Obvykle
potřebuju, aby mě knížka k sobě něčím aspoň trochu přitáhla
a slavné Tolkienovo dílo si mě k sobě prostě nikdy nezavolalo.
Až
letos v létě jsem si řekla, že je načase tuto čtenářskou
neznalost napravit… a skalní fanda už se ze mě asi nestane, ale
jo, bylo to fajn. Zavazuji se dočíst i ten zbytek :-).
Nesbø,
Jo: Pentagram
Už
loni jsem psala, že jsem líná zjišťovat, jak jdou ty holeovky po
sobě, takže teď padl los na Pentagram.
Celou
dobu mě to bavilo, bylo to skvělý, ale ten závěr a způsob,
jakým byla záhada rozluštěna mi přišel fakt dost debilní.
Dán,
Dominik: Rudý kapitán
Přátelé,
vzít záhadu jak z Šifry mistra Leonarda a zasadit ji do raných
90. let v Československu s retrospektivním přesahem do éry
komunismu (a trochu i nacismu) je… dost spektakulární nápad.
Vlastně
mě až překvapuje, že to nedopadlo úplně blbě. Rozhodně je
kniha stokrát lepší než ten film (na rozdíl od filmové verze
dává aspoň smysl).
Úplně
nevím, co si o tom myslet, ale bod za odvahu dávám ráda.
Hartmanová,
Zuzana: Noční labuť
Povídkový
román v hlavní roli s drzou nekromantkou, která nemá tak tvrdé
srdce, jak by ráda všem ostatním namluvila, snad ani nemůže
dopadnout špatně. A nedopadl. Je to přiměřeně krvavé, velice
svižné, místy zábavné a fantasticky cynické.
Rollins,
James: Klíč soudného dne
Už
roky si beru Rollinsovy knihy na dovolenou k moři. Řekla bych, že
je štěstí, že za ten rok vždycky dost pozapomenu, protože mám
pocit, že James jede hodně podle stejného mustru.
U
jeho knih je to tom, zda vám dané téma sedne (něco o něm víte,
zajímá vás, je to něco, co vás donutí přemýšlet). Klíč
soudného dne
mě zrovna docela chytil. Uvidíme za rok.
Le
Carré, John: Noční recepční
Ne,
prostě ne.
Nic
jiného jsem od autora nečetla, takže nemám srovnání, ale pokud
udělá z každého kvalitně rozjetého špionážního románu
sladkou lovestory s absolutně nelogickým koncem, tak vážně
nechápu, proč je považován za krále tohoto žánru.
Murakami,
Haruki: Norské dřevo
Určitě
to bylo zajímavé. Jsem ráda, že jsem po téhle knize sáhla.
Je
pravda, že úplně nevím, co si o tomhle myslet a jak to zhodnotit,
ale nemůžu říct, že by se mi to nelíbilo.
Tolstoj,
Lev Nikolajevič: Anna Karenina
Dobrých
pět let se chystám na slavný ruský román a letos jsem ho
pokořila.
A
– pro mě osobně trochu překvapivě – mi to přišlo skvělé a
i se mi to poměrně dobře četlo (ano, Levinovy pasáže nejsou
zrovna největší zábava v dějinách literatury, ale jinak…).
Vlastně nevím, proč jsem až doteď Tolstého obcházela obloukem.
Uznávám, že pro moderního čtenáře jsou jeho knihy příliš
dlouhé a hutné, nicméně právě taková Anna Karenina zároveň
nabízí všechno, co má velký román mít – a stojí za to, aby
si na ni člověk udělal čas.
Ohler,
Norman: Totální rauš – drogy ve třetí říši
Největší
překvapení tohoto roku a zároveň knížka, která mě totálně
rozsekala.
Informace
ukryté v Totálním rauši
jsou fascinující a trochu návykové – autor vás šokuje
tolikrát, že chcete pořád víc a víc.
Ne
– vážně. Měla jsem povědomí o tom, že za války němečtí
pohlaváři běžně fetovali a že ani obyčejní vojáci nebyli
úplně čistí, ale rozsah užívání drog, jak nám ho představuje
Ohler, je pro mě naprosto nepředstavitelný.
Nicméně
zamysleli jste se někdy nad tím, jak mohla být blesková válka
tak moc blesková, že ani německé velení nestíhalo sledovat, jak
rychle jeho jednotky postupují?
Ohler
přináší odpověď: pervitin.
Nesbø,
Jo: Žízeň
Chtěla
jsem si dát od Nesbøa
oddych, ale pak jsem jeho nejnovější detektivku dostala darem.
A
Žízeň
se mi líbila. Na můj vkus byl konec příliš protahovaný, ale Jo
si v tom libuje téměř vždycky, takže se asi budu muset
přizpůsobit já.
Čapek,
Karel: Bílá nemoc
Jak
je možné, že mi asi nejvýznamnější dílo našeho největšího
autora zatím unikalo, to nevím. Každopádně jsem to napravila a
Čapkova nejslavnější díla tak mám zřejmě kompletní. Začnu
pátrat po těch méně známých.
Bass,
Ludvík: Akta Masaryk
Maminka
to přitáhla z nějakého antikvariátu, nebo co…
Ne,
ne a ne.
Myšlenka
zasazení (sebe)vraždy Jana Masaryka do nějaké špionážního
studenoválečného románu, nebyla špatná, ale zpracování značně
pokulhává. Zvolená retrospektiva v autorově podání úplně
zabila napětí, které k takovému románu patří. Ale to by bylo
to nejmenší. Je tam spousta nelogičností a smysl to moc nedává
(to, že si ve finále ani nepamatuji, jakou verzi ohledně smrti
Masaryka autor nakonec zvolil, taky o hodně věcech svědčí).
Skácel,
Jan: Kdo učil mluvit kámen
Jestli
jsem to dobře pochopila, jedná se o výběr ze Skácelových básní.
Jan
Skácel tvoří spolu s Vítězslavem Nezvalem dvojici básníků, na
které nedám dopustit, takže nemám co dodat. Skácel byl ten, kdo
mě přivedl k poezii a donutil mě pochopit, že se básně dají
číst – a totéž dokazuje i v tomto výboru.
McCulloughová,
Coleen: Ptáci v trní
Ale
jo.
Slavný
román o zakázané lásce na rozpálené australské buši na mě
vykoukl v knihovně a donutil mě, abych po něm sáhla.
Za
začátku mi to přišlo fakt hloupé, ale přiznávám, že časem
mě děj polapil do svých spárů a pak jsem byla opravdu zvědavá,
jak to bude pokračovat a řádky textu jsem doslova hltala. Konec už
byl ovšem zase slabší.
Všiml
si ale někdy někdo toho, jak jsou ty hlavní postavy strašně
protivné? Vážně nevím, co je na Bricassartovi tak přitažlivé,
kromě skutečnosti, že ho v
seriálové verzi
hrál Richard Chamberlain
a kvůli téhle roli se svlékl.
Eco,
Umberto: Nulté číslo
Poslední
z Ecových knih jsem si přečetla s chutí. Mám z ní dojem, že je
čtenářsky výrazně vstřícnější, než ostatní Ecova díla.
Stěžejní myšlenky jsou jednodušeji formulované, čtenář není
zahlcen až přílišným množstvím informací, odkazů, symbolů a
hříček.
Navíc
v mnohém se kniha věnuje tomu, co my všichni v poslední době
řešíme – otázce médií, toho, jak utvářejí veřejnou
debatu, jak jsou důvěryhodná a kdo a proč za nimi stojí.
Kettu,
Katja: Můra
Zřejmě
nejlepší kniha, kterou jsem letos četla. Magický realismus z
gulagu od finské autorky, která se jednoznačně nebojí
kontroverzního závěru, stojí za to. Fascinující je jazyk, styl
vyprávění, nastudované reálie i prolínání skutečného s
fantaskními mýty a povídačkami. Pocit mrazivého okouzlení z
téhle knihy ve vás zůstane ještě dlouho po přečtení.
Ládrová,
Jitka (ed.): Struny osudu (Zpívající věže 2)
V
téhle sbírce mám svou povídku Loutnahrála teskně, takže
ji samozřejmě doporučuji k přečtení. Ale ne jen kvůli tomu –
objevila se tam spousta kvalitních textů a oproti 1. sbírce šla
úroveň hodně nahoru.
Dumas,
Alexander: Hrabě Monte Cristo
Až
mi někdo vysvětlí, proč jsem se do tohohle pouštěla, bude
objasněna jedna z mých životních záhad.
Celou
tou knížkou jsem se protrápila. Ten začátek, který tvoří
příběh, jenž všichni známe, se ještě dal. Pak ale přišla
pasáž, kdy Dantes odjede do Ameriky a od té chvíle už to bylo
jen utrpení.
Havel,
Václav: Odcházení
Na
absurdní drama musíte mít náladu, a já ji mám málokdy. Nicméně
na konci roku 2017 se mi to nějak sešlo a Odcházení
mi
padlo do noty.
Mertlíková,
Věra: Tři bábiny kobyly
Poslední
kniha roku mě hrozně potěšila. Příjemné povídání o třech
přátelích, kteří se sešli shodou okolností, ale vydali se na
společnou cestu, kde nerozlučně čelí mnohým nebezpečenstvím,
je to, co chcete číst kolem Vánoc. Příběh, který voní starými
časy, cestou zaa dobrodružstvím a možná i mladickými ideály,
vtáhne čtenáře mezi své řádky a jen tak ho nepustí.
Žádné komentáře:
Okomentovat